Over Yakult

Het verhaal van Yakult

Al meer dan 85 jaar in missie

Het verhaal van Yakult begon vorige eeuw in Japan. In 1935 produceerde de wetenschapper Dr. Minoru Shirota met succes het eerste flesje Yakult. Sindsdien drinken miljoenen mensen wereldwijd elke dag producten van Yakult. In 1994 deed Yakult zijn intrede in Nederland. Hieronder staan de sleutelmomenten uit de geschiedenis van Yakult, zowel in Japan als in Europa.

Kencho Choju

85 jaar geleden was er weinig aandacht voor gezonde darmen…

Maar daar bracht Dr. Minoru Shirota verandering in. Toen al zag hij een verband tussen gezonde darmen en onze algemene gezondheid. Dr. Minoru Shirota is de oprichter van Yakult en hij noemde de link tussen onze spijsvertering en onze algemene gezondheid ‘Kencho Choju‘. Letterlijk vertaald: gezonde darmen zorgen voor een gezond leven. Dit principe werd zijn leidraad toen hij in 1925 onderzoek begon te doen naar de rol van levende micro-organismen in onze darmen.

Het principe van Kencho Choju liep als een rode draad doorheen het onderzoek van Dr. Shirota.

Na jarenlang onderzoek slaagde Dr. Shirota er in 1930 in een melkzuurbacterie te isoleren die sterk genoeg was om het verteringsproces te overleven en levend onze darmen te bereiken.

De geselecteerde bacteriële stam werd uiteraard genoemd naar zijn ontdekker: L. casei Shirota.

Tot op vandaag zit dezelfde bacterie in elk flesje Yakult. Ongelooflijk toch?

Bekijk de sleutelmomenten uit de geschiedenis van Yakult.

 

Fast forward naar vandaag

Ons avontuur begon in Japan, maar daar stopte het niet. Vandaag genieten meer dan 40 miljoen mensen elke dag van onze producten, in meer dan 40 landen en regio's ter wereld. En wereldwijd maken 111.000 medewerkers deel uit van de Yakult-familie. Wat een team!

Ontmoet onze fantastische oprichter

Dr. Minoru Shirota was een man uit de duizend. OK, misschien zijn we wat subjectief, maar hij was echt opmerkelijk. Als pionier in de microbiologie wou hij zijn steentje bijdragen aan de gezondheid en het geluk van anderen. Maar hoe ging de bal nu eigenlijk aan het rollen?

Minoru en microbiologie

In het begin van de 20e eeuw stierven helaas heel wat inwoners van Japan door slechte hygiëne en voeding. De jonge wetenschapper Dr. Shirota was verontrust en was vastberaden om de mysteries van micro-organismen te doorgronden. In 1921 begon hij microbiologie te studeren aan de universiteit van Kyoto. Daar raakte hij ervan overtuigd dat gezonde darmen bijdragen tot een gezond leven. Minoru besloot dokter te worden en ziekten te bestuderen om mensen te helpen.

Een unieke bacterie

Dr. Shirota ging op zoek naar de juiste bacterie, die sterk genoeg was om levend onze darmen te bereiken en harmonieus kon samenleven met de andere bacteriën in onze darmen. In 1930, in dezelfde maand waarin hij afstudeerde als dokter, slaagde hij er eindelijk in de melkzuurbacterie die hij zocht te isoleren en te cultiveren:  L. casei Shirota.

Yakult is geboren

In 1935 ontwikkelde hij een gefermenteerde zuiveldrank die ideaal was om L. casei Shirota aan toe te voegen. Hij noemde het drankje Yakult en haalde zijn inspiratie uit het Esperanto, waar ‘Yahurto’ yoghurt betekent. In die tijd dacht men nog dat Esperanto de nieuwe universele taal zou worden en Dr. Shirota wou een naam die wereldwijd begrepen zou worden. Proost !

Shirota-ism

Grote dingen beginnen klein

Dr. Shirota begon Yakult mee te geven aan de patiënten in zijn regio. Het nieuws over zijn ontdekking verspreidde zich als een lopend vuurtje en de vraag explodeerde. Om zijn kleine flesjes op grote schaal beschikbaar te maken in heel Japan, koos het bedrijf Yakult voor een unieke aanpak. In 1963 werd een innovatief systeem van thuisleveringen gelanceerd met de ‘Yakult Ladies’: de eerste sociale pioniers van het bedrijf!

Yakult promo-centers

In die centra werden de Yakult Ladies opgeleid en leerden ze Yakult klaarmaken voor de leveringen. Dr. Shirota hield niet van de term ‘verkoopcentra’ omdat het eigenlijk geen verkoopcentra waren. De centra dienden om geluk en welzijn te bevorderen. Vandaag zijn er 2.448 in heel Japan en ze zijn nog steeds een belangrijk onderdeel van de gemeenschap. Zo blijft Yakult toegankelijk en betaalbaar voor iedereen: een kernovertuiging van het shirota-ism.